Vieme o nich, vidíme ich, využívame ich služby, no ani zďaleka nevieme, aký život vedú a čo všetko ich práca obnáša. Hovoríme o práci, ktorá je pre mnohých z nás povolaním snov. Byť profesionálnym vodičom však nie je ani zďaleka tak jednoduché, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Čo všetko musí uchádzač o toto povolanie spĺňať a aké sú jeho každodenné povinnosti? Akú sú nároky dnešných klientov a akú vzdialenosť musí profesionál za volantom bez pochýb zvládnuť? Nielen to, ale i množstvo ďalších zaujímavostí zo zákulisia luxusnej osobnej prepravy nám v exkluzívnom rozhovore len pre M magazín.sk prezradil Martin Šulaj, profesionálny vodič a majiteľ spoločnosti z Premium Limousine Bratislava.
Byť dobre nahodeným vodičom v rukavičkách je snom nie jedného chlapca, či v mnohých prípadoch i muža. Ako si sa k tomuto povolaniu dostal? Je to pre teba taktiež vysnívané povolanie?
To určite áno. Je to ale tak, že kým ľudia nevidia aj odvrátené stránky tohto „poslania“, tak to určite dream job mnohých chalanov, mužov, či dokonca i žien, určite je. Robiť šoféra v dnešnej dobe nie je problém. Samozrejme, nie je šofér ako šofér. Jazdím od dvanástich rokov, ale pri autách som začal pracovať počas vysokej školy. Najprv som v autopožičovni pripravoval autá na prenájom, pristavoval ich klientom a občas som niekoho aj odviezol. Tam som skončil ako vedúci pobočky v Bratislave. Následne som si podal životopis do v tej dobe najlepšej limuzínovej spoločnosti v Bratislave a mal som to ako prácu popri škole. Tam som sa naučil, ako sa táto práca robí, no aj to, ako sa robiť nemá. A áno, moja firma je môj splnený sen – je ako moje dieťa, teším sa z nej keď vidím, ako napreduje.
Práca vodiča je častokrát nielen únavná, ale i nesmierne zodpovedaná! Aké ďalšie riziká toto povolanie prináša?
Neviem veľmi rozprávať o rizikách … som dobre poistený (smiech). Ako osobný vodič skoro nikdy neviem, kedy a kde budem, napríklad v stredu poobede si naplánujem rande, no na poludnie zistím, že o pár hodín mám byť v inom štáte. Teda súkromný život ide vtedy bokom a ja sa musím prispôsobiť požiadavkám klientov. Podnikám a podnikanie samo o sebe nesie riziko, takže by sa mohlo zdať, že za perfektný servis pre klientov platím dosť vysokú daň. Ale je to moje rozhodnutie, moja cesta.
Si dennodenne na cestách. Aké nedostatky v dnešnej doprave či už na Slovensku alebo v zahraničí najčastejšie vnímaš?
Neznášam zápchy, ale tie sú všade a musím to len akceptovať. Cesty, a nie iba u nás, sú často v hroznom stave … ale čo je skoro neuveriteľné, vodiči na Slovensku, dokonca v Bratislave, nie sú tí najbezohľadnejší na svete (smiech).
Každý z nás si vychutnáva iné pracovné momenty. Čo ty osobne na svojej práci najviac miluješ?
Vo svojej podstate predávam zážitok, luxus, diskrétnosť, pocit. Teda keď sú klienti spokojní a dajú mi pozitívnu spätnú väzbu, tak je to super. Milujem, keď mi dajú ľudia najavo, že boli príjemne prekvapení z toho, čo zažili. A samozrejme tiež ten pocit, keď mi cinkne SMS z banky a vidím, že naozaj boli spokojní … žartujem, ale je úžasný pocit, byť za odvedenú prácu ohodnotení. Je to benefit za to, že robím sám na seba.
Ľudia sú dnes nároční. S akými špecifickými požiadavkami sa najčastejšie stretávaš? Dostal si už požiadavku, ktorú nebolo možné v tvojej moci splniť?
Požiadavky náročných klientov mám už zväčša v štandarde. To, že chlapi chcú, aby som im poradil s výberom kvetov, snubného prsteňa, aby mali v aute požadované pitie, ženy odo mňa chcú počuť chlapský názor, či asistovať pri shoppingovaní, je bežné. Aj to, že som spoľahlivý kuriér, ktorého musia zaplatiť, si už klienti zvykli. Bežne radím s výberom reštaurácie, hotela, či destinácie na romantický výlet – vlastne som aj concierge. Je pár vecí, ktoré robiť odmietam, lebo hraničia so zákonom, alebo dobrými mravmi, alebo sú proti mojim zásadám. A čo nebolo v mojej moci splniť? Nepamätám si. Používam krédo: „Malé zázraky na počkanie, veľké do 24 hodín.“
Cestovanie autom dnes prakticky nemá hraníc. Ako najďalej si doposiaľ musel svojho klienta odviezť?
Amsterdam, Bologna, Paríž, Riga, Zell Am See. To boli asi také vzdialenejšie destinácie. Je úžasné dnes cestovať: poobede vyrazíte napríklad z Trnavy a ďalší deň ráno sa posadíte na kávičku pri jazere v Hallstatte – tam je to ozaj krásne. A to som si ani nevšimol, kedy som prešiel hranice. Možnosti sú dnes fakt úžasné.
Automobilový priemysel každým dňom napreduje. Aká automobilová novinka ťa v poslednej dobe najviac uchvátila?
Keďže naozaj jazdím hightech toho, čo v automobilovom priemysle je a k tomu som automobily aj študoval na STU v Bratislave, tak ma asi ani nemá čo prekvapiť. Sledujem ale vývoj situácie s elektromobilmi a taktiež so záujmom aj ostatné segmenty automobilov. Je to veľmi dynamické prostredie … automobily sú proste fascinujúce.
Popísal by si nám automobil, ktorý je tvojim každodenným parťákom?
Teraz jazdím s BMW 740Ld xDrive. Je to vesmírna loď (keďže šoférovať som začínal na MB-čke). Je to elektronikou nabité, úchvatné auto. Má asi všetky výdobytky luxusu dnešného prepravného prostriedku, nastaviteľné sedačky vpredu i vzadu, vyhrievané, ventilované, s masážou, možnosťou pozerať televíziu, panoramatické okno podsvietené ledkami ako nočná obloha, audio s diamantovým zvukom a mnoho iného … proste prvá trieda. Je príjemné také auto zažiť, ak má človek k tomu aspoň trochu vzťah. Jazdím ale na čomkoľvek. Požiadavky klientov na autá sú rôzne a moja firma sa im snaží za pomoci našich partnerov maximálne vychádzať v ústrety. Takže keď nás napríklad jedna nevesta požiadala o biely Mercedes na jej deň „D“, zabezpečili sme jej biely Mercedes.
Všetci snívame. Aký typ automobilu je tvojím snom?
Toto by bol dlhý zoznam, ale ono sa mi to s vekom kryštalizuje. A sú to skôr staršie autá. Vedel by som si predstaviť mať doma BMW Z8, že si na ňom s nejakou kráskou prejazdím francúzske pobrežie … leto, krásne prostredie, cesta je cieľ, si kde chceš byť a s kým tam chceš byť. A k tomu na aute, na ktorom jazdil aj James Bond (tak som sa trochu zasníval – smiech).
Väčšina z nás to pozná takto: nasadneme do auta a bezstarostne sa vezieme k nášmu cieľovému miestu. Aké sú však tvoje povinnosti pred každou jazdou?
Moja práca je špecifická v tom, že v konečnom dôsledku ani nejde o presun z miesta A do miesta B. Je to o detailoch, či je auto čisté, vonia ako nové, či sa vodič usmieva, či má klient počas jazdy dobrý pocit. Preto musím dbať tak o auto, ako aj o seba, či mojich vodičov a to aj niekoľkokrát za deň. Lebo ak vám otvorí charizmatický, voňavý a usmiaty fešák dvere na „novom“ aute, nuž povedzte, nebudete sa cítiť ako princezné či CEO nadnárodnej spoločnosti? Teda mať natankované, umyté auto, čisté koberčeky, pripravenú hudbu či film v aute je taká každodenná rutina.
Aký je tvoj pracovný dresscode? Aké oblečenie naopak preferuješ mimo práce?
Dresscode záleží od klienta i príležitosti. Vo väčšine prípadov je to tmavý oblek, biela košeľa, tmavá kravata a čisté topánky. Musí to mať proste šmrnc, nakoľko reprezentujem seba, firmu i svoj postoj k práci. Mám ale klientov, ktorí vyžadujú smart casual, alebo trendy dresscode, aby šofér vyzeral nenápadne. Keďže módu mám rád, často experimentujem, keď môžem. A mimo práce? (smiech) … nosím asi pyžamo, lebo keď nespím, pracujem. Bežne ma stretnete smart casual, no mám rád aj chvíle, keď si môžem natiahnuť tepláky a mikinu s kapucňou. A ulietam si v poslednej dobe tiež na teniskách – tie si kupujem za odmenu.
Čo je v súčasnosti potrebné k tomu, aby sa človek stal profesionálnym vodičom?
Tak pravdepodobne by mal adept vedieť dobre šoférovať. Nemyslím ako pretekár, myslím fakt dobre, predvídavo, defenzívne. Mal by byť trpezlivý, lebo v aute nie je preto, že tam chce byť on, ale preto, že to chce klient. Mal by ovládať aspoň jeden cudzí jazyk a ten svoj samozrejme tiež. Vodič má byť lojálny, svedomitý, trpezlivý a mal by mať taký základný prehľad o svete a čo sa v ňom deje. Nie, nie je to práca pre každého.
Určite pri svojej práci žiješ spoločenským životom. Na akých akciách sa cítiš najlepšie?
Je to pravda. Počas rokov práce som si s klientmi vybudoval naozaj veľmi silné vzťahy a na mnohé oslavy či plesy ma už volávajú už nielen ako vodiča, ale ako dobrého spoločníka, ktorý je zábavný pre celé osadenstvo stola. No asi najradšej mám svadby. Mám ich za sebou už toľko, že zo svojej už ani nemám stres (smiech). Pre dvoch ľudí, obyčajne sú obaja členmi mojej posádky, je to ich veľký deň, deň „D“ a ja alebo moji vodiči sa snažíme ženícha a nevestu odbremeniť a prevziať na seba čo najviac povinností, ktoré si nechali mladomanželia na svojich pleciach. Na odbúranie ich stresu je potrebná hodná dávka vtipu, šarmu, navodenie správnej atmosféry. Lebo na to, aby bola svadba perfektná, je potrebné vnímať a urobiť mnoho malých detailov pre dokonalý výsledok. A môžem sa tiež pochváliť tým, že na svadby sme špecialisti. Vieme zabezpečiť rôzne autá, či už nové, veterány, až po autobusy. Všetko je o preferenciách objednávateľa a jeho finančnom balíku na prepravu.
Za príjemný rozhovor ďakujeme majiteľovi Premium Limousine Bratislava