Medzinárodný veľtrh módy pod názvom Trenčín Mesto Módy sa po niekoľkoročnej odmlke rozhodla oživiť umelecká agentúra Ibismoda, ktorá pôsobí na trhu už 26 rokov. Jej majiteľka, pani Jana Jankovičová, je okrem mnohých iných aktivít a prvenstiev tiež prvou organizátorkou charitatívneho Plesu podnikateľov Slovenska, ktorý organizovala od roku 1993 až do roku 1999 v Trenčíne. Práve preto, že v Trenčíne žije a miluje toto mesto, rozhodla sa oživiť tradíciu mesta a zorganizovať výstavu Trenčín Mesto Módy. Čo nám o prvom ročníku, ako i druhom ročníku tohto veľkolepého módneho podujatia na Slovensku, ktoré nás čaká už budúci mesiac, prezradila jeho samotná riaditeľka – pani Jana Jankovičová, sa dočítate exkluzívnom rozhovore špeciálne len pre M magazín.sk.

Vieme aký bude druhý ročník najväčšieho módneho veľtrhu na Slovensku – Trenčín Mesto Módy!!! Jeho samotná riaditeľka nám prezradila viac ako sme čakali!

Meno Jana Jankovičová sa v slovenskom módnom svete stalo už pojmom. S oživením prestížneho módneho podujatia Trenčín Mesto Módy sa však toto meno dostáva stále viac do povedomia nielen odbornej, ale aj širokej verejnosti. Janka, kedy Vám po prvýkrát napadlo, že obnovíte tradíciu legendárneho veľtrhu Trenčín Mesto Módy?

Myšlienka znovuzrodiť legendu TMM sa u mňa rodila už dlhšiu dobu. Vynárali sa mi často spomienky, keď sme sa ako malé deti tešili, že nás rodičia zoberú na túto populárnu výstavu. Zažívali sme tu okrem pozorovania kvalitnej módy aj veľa zábavy, kultúrneho programu a milé stretnutia so zaujímavými ľuďmi. Neskôr, už ako mladá tínedžerka, som tu brigádovala ako hosteska. V osemdesiatych rokoch zas ako modelka za Slovakotex Trenčín. V roku 1994 som už ako majiteľka modelingovej agentúry Ibismoda organizovala na TMM módne prehliadky priamo na výstavisku. Následne som presvedčila bývalého generálneho riaditeľa TMM, pána Luboša Kopeckého, či by som pre nich nemohla zorganizovať veľký módny galavečer, ktorý som nazvala Quo Vadis, móda. Podarilo sa, a práve tento galavečer módy mal veľký úspech. Jednoducho výstava TMM bola vždy mojou srdcovou záležitosťou a verím, že tak tomu ostane aj naďalej.

Bolo to jednoduché alebo náročné rozhodnutie pustiť sa do tak veľkého projektu? Aké pre a proti ste museli spočiatku zvažovať?

Bolo to veľmi náročné rozhodnutie. Veľa ľudí ma odhováralo a hádam najviac súčasný generálny riaditeľ Expocentra, pán Pavol Hozlár. Viem, že to myslel úprimne. Zo skúseností vedel, že odevnícky priemysel je na Slovensku veľmi komplikovaný a obsadiť všetky pavilóny zaujímavými vystavovateľmi sa mu zdal absolútne nereálny. Vtedy som trošku zapochybovala aj ja. Ale hneď ako som vyšla z jeho kancelárie, som si opäť verila.

Pri akej príležitosti ste si definitívne povedali, „idem do toho!“?

Môj sused Ivan Fabian organizuje najväčšiu rybársku výstavu na Slovensku. Vždy som ho obdivovala. On bol prvý, ktorý ma do tohto projektu nahovoril a veľmi mi dôveroval. Asi rok ma presviedčal, že ja to urobím, ja som na to stvorená a podobné motivačné vety. Nakoniec som na neho dala …

Prvý ročník módneho veľtrhu Trenčín Mesto Módy mal mimoriadne veľký úspech, čím Vám pri zorganizovaní podujatia tak veľkých rozmerov patrí veľká poklona. Splnil prvý ročník Vaše očakávania?

Čo sa týka vystavovateľov a celkovej úrovne, tak veľtrh splnil moje očakávania, dokonca ich predčil. Ale ako to už býva, až priamo na akcii som si uvedomila, koľko som si tentokrát toho zobrala na svoj chrbát – či už zohnať kvalitných vystavovateľov, zorganizovať módne prehliadky, workshopy, prednášky, veľkú výstavu krojov, stavanie expozícii, ubytovanie všetkých účinkujúcich a modeliek, celodenné cateringy, vonkajšie handmade stánky, vnútorné mólo, vonkajšie pódium, … jednoducho som nevedela, kde skôr skočiť. Bez pomoci chlapcov z agentúry STARTS, Samuela Stehlíka a Šimona Fortunu, by som to mala omnoho komplikovanejšie. Títo mladí chlapci mi režijne a celkovo zabezpečovali kompletný chod módnych prehliadok, kompletný galavečer Zlatú Fatimu a naviac mi natáčali a strihali všetky medailóniky a dokonca aj kompletný zostrih do televízie. Svoj tím si jednoducho musím budovať postupne, lebo traja sme mali čo robiť, aby sme to celé zvládli. Samozrejme veľkú pomoc som mala aj od svojich detí, hlavne Filipa Jankoviča, ktorý mi robil kompletné choreografie, či už na módne prehliadky alebo na slávnostný galavečer. A veľmi si vážim prácu odbornej poroty v rámci projektu Zlata Fatima, predovšetkým pani Dany Lapšanskej, módnej žurnalistky a rešpektovanej odborníčky v oblasti módneho marketingu. S pani Lapšanskou sme spolu pripravili nezabudnuteľný prierez módy „Fashion Impression“ v rámci galavečera Zlatá Fatima, ktorý mal hlavne vďaka nej veľký ohlas.

Ak sa retrospektívne pozriete na prvý ročník TMM, čo bolo z vášho pohľadu najnáročnejšie?

Najnáročnejšie bolo prejsť z klasickej výstavy, organizovania celodenného programu pre návštevníkov v pavilóne č. 7, ktoré slúžilo počas výstavy ako programové centrum, v priebehu jednej hodiny na prípravu slávnostného galavečera Zlata Fatima. Nové sedenie, upravenie stolov, rýchla generálka programu ktorý sa točil do televízie, príprava cateringu, rozmiestnenie hostí, usádzanie hostí, nasadenie kamier, odskúšanie generálky, mikrofónov … jednoducho hotová katastrofa! Doteraz neviem, ako sme to za tú hodinku všetko zvládli. Vďaka špičkovej ozvučovacej spoločnosti Q-99 a výbornému režisérovi Samuelovi Stehlíkovi zo spoločnosti STARTS sme to nakoniec dali takmer bezchybne … až som nechápala, že pri tak náročnom programe sa niečo z ich strany bez riadnej generálky nezosypalo. Preto patrí všetkým zainteresovaným moja veľká vďaka a obdiv!

Čo Vás na TMM 2017 najviac prekvapilo a čo Vás naopak sklamalo?

Prekvapila ma, ale veľmi príjemne, komunikácia medzi vystavovateľmi. Konečne pochopili, že výstava nie je len o kontraktoch a predaji svojich výrobkov, ale hlavne o priamej komunikácií so svojimi klientmi, návštevníkmi, ale aj medzi vystavovateľmi ako takými. Potešilo ma, že tam vznikli veľké priateľstvá a následné spolupráce. Ukážkou je veľká odevná firma OZETA, ktorú zaujal svojou tvorbou náš modrotlačiar Matej Rabada a následne ho oslovili na zaujímavú spoluprácu v rámci modrotlače. Ich limitované edície sú naozaj prekrásne a vždy keď idem okolo obchodu OZETy, poteším sa, keď vo výklade svietia tieto krásne kravaty a doplnky v spolupráci s pánom Rabadom. Zahreje ma myšlienka, že trošku som tomu pomohla aj ja vďaka výstave TMM. Mimochodom, obidvaja vyhrali ocenenie Zlatá Fatima 2017. Martin Rabada ako handmade výrobca roka a OZETA za najlepšie vypracovaný oblek.

Ako by ste všeobecne zhodnotili, ako riaditeľka najväčšieho módneho podujatia u nás, podmienky na Slovensku pre podnikanie a celkovo pôsobenie v tejto sfére?

Naše odevné spoločnosti, to je jedno či veľké alebo malé, majú najväčšie problémy s kvalitnou pracovnou silou. Pritom sa tejto sfére – výrobe šiat, doplnkov, topánok, kabeliek, spodnej bielizne, kožuchov, detskej výrobe, športovej výrobe – venuje a živí veľmi veľa ľudí. Kvalitných krajčírok a konštruktérok šitia je pritom menej a menej. Nemám pocit, že by sa na strednej škole učilo tak poctivo šiť a robiť konštrukcie strihov, ako za komunizmu. Keď som pátrala po odpovedi, veľakrát som počula odpoveď: dnes žiadne dievča nechce robiť krajčírku, hrbiť sa celé dni za pár korún za šijacím strojom. Každá chce byť módna návrhárka, blogerka, stylistka a podobne. Možno je chyba niekde inde, a to priamo v motivácii týchto mladých dievčat. Keby sa založilo duálne vzdelávanie, ktoré by zabezpečilo kvalitnú a dobre platenú prácu hneď po skončení školy, verím, že veľa dievčat by sa k tomuto štúdiu vrátilo. Ryba jednoducho smrdí od hlavy … budeme tu mať kopec právnikov, blogerov, masmediálnych profíkov, módnych návrhárov, stylistov, ale ani jednu profesionálnu krajčírku, konštruktérku a pod. Tá doba sa nezadržateľne blíži, pokiaľ sa niečo v tomto smere nezačne riešiť z hora.

Ktorú vec by ste v prvom ročníku spravili možno ináč ako reálne bola a prečo?

Asi by som neorganizovala toľko veľa programu na troch stanovištiach. Niekde boli len módne prehliadky, niekde kultúrny program, niekde prednášky a workshopy. Ľudia to nestihli ani obsiahnuť. Tento rok urobím jedno veľké programové centrum v pavilóne č. 7, kde sa budú striedať módne prehliadky s workshopmi, rôznymi súťažami a zaujímavým programom. Svoju účasť nám sľúbila napríklad aj Lýdia Eckhardt a to zorganizovaním svojej úžasnej módnej prehliadky počas výstavy TMM. Lýdiu si veľmi vážim, nakoľko ako prvá známa módna návrhárka na Slovensku ukázala ženám tesne po revolúcii ako podnikať, ako si zo svojej záľuby urobiť biznis, ale pritom ostať stále usmiatou a milou ženou, ktorej úspech a popularita neprišiel ako blesk z jasného neba. Zaslúžila si ju svojou zanietenosťou, precíznosťou a naozaj veľkým odriekaním.

Ako riaditeľka tohto módneho projektu ste sa zaiste stretali so stovkami zaujímavých ľudí. Dobre ale vieme, že čím viac ľudí stretneme, tým viac neopakovateľných momentov a životných okamihov zažívame. Na ktorý moment alebo veselú situáciu z prvého ročníka rozhodne nikdy nezabudnete?

Ako som už spomínala, veľmi veľa som si naložila v prvom ročníku na chrbát a naviac mi v sobotu neprialo ani počasie. Pršalo ako z krhly a zatopilo nám vonkajší stan, kde každú chvíľku mal prísť folklórny súbor SĽUK. Každé stanovište mal na starosti určitý člen tímu. Zrazu mi šéfka vonkajšieho stanu oznámila, že SĽUK odchádza, lebo majú v šatni napršané. Už len oznamovacia veta, že odchádzajú mi stačila. Keďže som bojovník, okamžite som tam utekala. Presvedčila som ich, že za 10 minút tam bude sucho a ani nebudú vedieť, že tam niekedy bola voda. Doteraz neviem, ako som to zorganizovala, ale za 10 minút bola všetka voda povysávaná vodným vysávačom, natiahnuté nové koberce a všetko vyčistené a suché. Vždy sa riadim heslom, že keď sa chce, tak sa všetko dá … a v kľude a s láskou, bez stresov a výčitiek. A tento krízový management učím aj svojich spolupracovníkov, lebo jednoduché je niekoho zrušiť, ale nikto okrem mňa si neuvedomuje následky. Šéf SĽUKu videl ako makáme a odsávame vodu, tak zavelil svojím tanečníkom, že počkajú a vydržia … Po vystúpení bola výborná nálada a všetci sme sa tej historke smiali … hoci vo mne znejú dozvuky dodnes.

A teraz trošku ruku na srdce. Bez ktorej Vašej vlastnosti by sa Vám tak veľké podujatie rozhodne nepodarilo zorganizovať na tak vysokej úrovni? Máte vlastnosť, ktorá Vás pri práci aj tak trošku brzdila?

Je to vedieť sa správne a vhodne zachovať vtedy, keď sa  stane niečo neočakávané, nepríjemné a všetci lamentujú čo teraz. Vtedy viem zapnúť všetky motory v hlave a situáciu riešiť rozumne, pokojne, bez emócii a tak, že všetko dobre dopadne. Aspoň sa o to snažím. Nerada prepadám panike a hystérii. Tá nič nerieši …

Prezradíte nám nejakú zaujímavosť z prvého ročníka TMM, o ktorej doteraz len málokto vie?

Na galavečer Zlata Fatima mal prísť zaspievať uznávaný operný spevák Pavel Bršlík. Vystupovať mal v sobotu okolo 22:00 hod. Až priebežne okolo 16:00 som sa dozvedela, že ho nepustil nemenovaný nemecký dirigent na lietadlo, lebo sa bál, že v lietadle môže ochorieť a na druhý deň mali veľkú premiéru. Tiež by sa mi vtedy krvi nikto nedorezal, nakoľko sme ho mali ako hlavnú hviezdu galavečera. Nakoniec to zachránila operná speváčka Martinka Múdra, ktorá zaspievala ich pôvodne plánovaný duet sama. Zvykla som si, že keď sa niečo môže pokaziť, na čom Vám naozaj záleží, tak sa to jednoducho pokazí.

Druhý ročník TMM sa už pomaly ale isto blíži a všetci fanúšikovia módy nielen na Slovensku, sú už teraz zvedaví a plní očakávania, aký vlastne bude. Kedy prebehne a aký bude druhý ročník TMM?

Výstava TMM 2018 sa bude konať v termíne od 14.9. – 15.9.2018 na výstavisku Expo Center v Trenčíne. Tento rok chceme pozvať viac nových mladých módnych značiek, hand made výrobcov a módnych návrhárov, ktorí môžu svoje kvalitné výrobky nielen kontrahovať, ale aj predávať. Minulý rok bol veľký záujem o kúpu vystavovaných výrobkov a kvalitný tovar sa naozaj dobre predával. Veľký záujem bol napríklad o topánky ručného výrobcu ženských topánok Juraja Chalanyho a jeho značky CHALANY. Juraj ponúkal kvalitné ženské lodičky, ale aj obľúbené bagandže, vhodné na letné festivaly. Pre deti a rodiny s deťmi chceme zorganizovať detský pavilón. Vonku chceme pre deti pripraviť pútavý detský program na sobotu, kde nájdu svojich obľúbených spevákov a tanečníkov, ako i legoland a súťaže s možnosťou priamych výhier.

V čom bude druhý ročník iný ako bol ten prvý? Pripravili ste si pre slovenských priaznivcov módy nejaké novinky?

Tento rok sa chceme v porovnaní s minulým upriamiť viac na charitu. Ambasádorkou charity sa stala charizmatická speváčka a úžasná žena – Mária Čírová. Lepšiu ambasádorku sme si nemohli ani priať. Mária je anjel so srdom na správnom mieste. Aj vďaka nej vieme získať pre všetky detské domovy a krízové centrá v Trenčianskom okrese úplne nové oblečenie, doplnky a hračky, ktoré venujú naši vystavovatelia. Menujem len zopár z nich: spoločnosť Tatrasvit venuje kvalitné ponožky s logom TMM, spoločnosť DF Fashion venuje kvalitné dámske oblečenie pre ženy v krízových centrách, taktiež spoločnosť Andrea Martiny, spoločnosť Relleciga venuje plavky, ZDA Partizánske topánky a podobne. Charita ma sprevádza celý život a už počas organizovania Plesu podnikateľov sme venovali nadácii Petra Dvorského nemalé čiastky na výstavbu centra Harmony. Myslím si, že táto naša aktivita poteší nielen obdarovaných, ale aj našich priaznivcov, nakoľko pomáhať tým, ktorí to naozaj potrebujú je zmyslom našej práce už celé roky.

Ambasádorkami slovenskej módy v rámci TMM sa stali tento rok krásne podnikateľky Ivanka Gáborík a Katka Jakeš. Veľmi sa nám páči ich módna značka Kattiva a aj to, s akou trpezlivosťou ju budujú, vylepšujú a zdokonaľujú. Obe sa tešia z toho, že môžu svojím zákazníčkam pravidelne prinášať nadčasovú a trendovú módu šitú na Slovensku. Naviac sú to naozaj krásne ženy, ktoré svoju tvorbu vedia náležite predať na svojich úžasných postavách, vypracovaných rokmi driny na tanečnom parkete.

Ďalšou novinkou bude to, že ocenenie Zlatá Fatima sme kvôli celkovej náročnosti programu zminimalizovali a bude sa oceňovať len 7 dôležitých kategórií. Myslím, že aj porota si vydýchne, lebo minulý rok nájsť a zároveň oceniť najlepších výrobcov v 14-tich kategóriách bolo naozaj veľmi veľmi náročne a určite aj zdĺhavé. Naviac sa všetci návštevníci dozvedia výsledky Zlatej Fatimy a Top Dizajnéra roka priamo počas výstavy v sobotu 15.9.2018 v pavilóne č.7 o 16:00 hod.

Vystavovatelia, predajcovia, návštevníci … kto všetko má v aktuálnom ročníku TMM dvere otvorené? Kde je možné sa registrovať, za akých podmienok a dokedy sú termíny pre registráciu otvorené?

Na výstavu TMM sa môžu prihlásiť veľké odevné spoločnosti, menšie výrobné firmy, malí handmade výrobcovia, ale aj módni návrhári, ktorí majú už svoje vlastné módne značky. Hlavne nám záleží na tom, aby to boli všetko priamo výrobcovia, nie dovozcovia. Veľmi radi privítame výrobcov takzvanej Slow módy – pomalej módy. Našťastie na Slovensku sa s nimi roztrhlo vrece a aj keď sú to prevažne menší výrobcovia, pre nás sú veľmi vzácni a vítaní. Hlavne preto, že ich tvorba je kvalitná, nadčasová, z kvalitných materiálov a s prijateľnou cenou. Ale čo je dôležité, že sú to všetko kvalitné slovenské firmy a módne značky! Bohatstvo národa v podobe kvalitnej a poctivej práce si musíme hýčkať a podporovať ho. Bohužiaľ, malí výrobcovia sa nedajú tak ľahko objaviť ako iní veľkí hráči. Nemôžu mať drahé marketingové oddelenia a reklamu za milióny. Najlepšia reklama je ich kvalitný výrobok a spokojný zákazník. Do každého produktu vkladajú tú najväčšiu usilovnosť a nikdy by neoklamali kvalitu na úkor ceny. Keď si kúpite ich výrobky, kupujete si aj kus ich samotných. To, čo držíte v ruke alebo darujete svojim blízkym, nie je anonymná vec. Je to výrobok, ktorý má svoju hodnotu a svoj príbeh. Len vtedy, keď vieme aká usilovnosť a práca je za výrobou daného produktu, môžeme pochopiť skutočnú hodnotu veci, ktorú máme pred sebou. Je naším prianím, aby ľudia vyberali výrobky pre ich hodnotu a nielen pre nízku cenovku. Preto vo veľkom podporujeme malých výrobcov, či už nízkym nájmom alebo reklamou na sociálnych sieťach.

Kde môžu fanúšikovia módy sledovať aktuálne novinky z príprav druhého ročníka TMM, alebo aj neskôr z jeho samotného diania?

Naši priaznivci nás môžu sledovať na sociálnych sieťach ako je Facebook a Instagram, kde pravidelne pridávame zaujímavosti o TMM alebo o našich prihlásených vystavovateľoch. Základné informácie si môžu prečítať na našej webovej stránke www.tmm.sk. Tu sa môžu zaregistrovať aj prípadní záujemcovia o vystavovanie.

Aké ciele ste si v druhom ročníku TMM stanovili?

Ciele máme stále rovnaké: zviditeľniť slovenskej odbornej, ale aj širokej verejnosti, kvalitných slovenských a českých výrobcov, ukázať našim návštevníkom, že aj na Slovensku sa stále tvorí veľmi kvalitná móda, ktorá smelo konkuruje tej zahraničnej, a to hlavne čo sa týka kvality a cenovej dostupnosti.

Celú výstavu chceme do budúcna prezentovať ako veľkú oslavu módy, kde sa stretávajú všetci tí, ktorí módu tvoria, milujú a robia ju s láskou. Aby si tam proste každý prišiel na svoje. Či už vo forme kontaktov, inšpirácií, úžasných nákupov, módnych prehliadok, jednoducho z každého rožku trošku. Tak, ako sa stretávajú ľudia na autosalóne, lebo majú radi autá a nejdú ich tam kupovať, tak by som si priala, aby ľudia chodili na módny veľtrh, lebo móda je jednoducho súčasťou nášho života a dotýka sa nás stále viac a viac …

Čo pre Vás osobne podujatie Trenčín Mesto Módy znamená?

Je to moje detstvo, mladosť, spomienky na krásne časy, keď sa ľudia v Trenčíne naozaj na niečo tešili a nielen ľudia z Trenčína. Chodilo tam celé Československo, nakoľko to bol jediný veľký veľtrh módy na Slovensku. Ešte aj dnes, keď som napríklad na návšteve v Prahe a poviem, že som z Trenčína, každý zareaguje, jeeej vy ste z Mesta Módy … nepovie že som z mesta Pohody … je to silná značka a ja chcem mať tú trpezlivosť, aby som ju mestu Trenčín postupne vrátila. Nepôjde to zo dňa na deň, ale verím, že o 5 rokov už aj mladá generácia bude túto značku evidovať a tešiť sa na módne vychytávky a celkový program.

Pridaj komentár