Najrizikovejšou skupinou na slovenských cestách sú mladí vodiči, ktorí majú vodičský preukaz menej než 5 rokov. Vyplýva to z aktuálnych prieskumov BECEP – samostatného oddelenia venujúcemu sa bezpečnosti cestnej premávky v rámci pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Väčšina držiteľov vodičského oprávnenia ho získala hneď po 18. narodeninách, ide teda prevažne o vodičov vo veku od 18 do 23 rokov. Kombinácia chýbajúcich skúseností s prehnanou sebadôverou prináša za rok 2016 štatistiky, ktoré sú zdvihnutým prstom pre všetkých, ktorí bojujú za bezpečnosť jazdy na cestách.

Unikátny projekt „Jazdím Ford pre život“ nesie jasné poslanie!

Podľa štatistík oddelenia bezpečnosti cestnej premávky na MDV SR, sa počet dopravných nehôd u šoférov s praxou kratšou než päť rokov, vyšplhal za rok 2016 na 2079 nehôd. Celkovo tak vodiči-začiatočníci spôsobili dvakrát viac dopravných nehôd ako skúsenejší vodiči, t. j. šoféri s praxou 6 a viac rokov.

Neskúsenosť sa tiež prejavila pri vyhodnotení počtu usmrtených podľa dĺžky vodičkej praxe, kde mladí vodiči sedeli za volantom pri 44 % dopravných nehôd s tragickým koncom.

„Šoférske zručnosti nespočívajú len v teoretickom vzdelávaní, ale najmä v praktických skúškach. Je preto mimoriadne dôležité neustále zlepšovať a udržiavať svoje praktické šoférske zručnosti“, hovorí Jozef Dlholucký, inštruktor Centra bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu.

Podobný trend platí aj pri dopravných nehodách spôsobených pod vplyvom alkoholu. Počet dopravných nehôd s alkoholom podľa dĺžky vodičskej praxe je u menej skúsených vodičov opäť takmer dvojnásobne vyššia.

BECEP sa štatistiky snaží zmeniť k lepšiemu a to aktivitami smerujúcimi k mladšej cieľovej skupine. Je účastný najmä na hudobných festivaloch po celom Slovensku, kde okrem teoretických informácií a odporúčaní poskytuje aj názorné ukážky zábavnou formou. Návštevníci festivalov majú možnosť vyskúšať si napríklad simulátor prevrátenia alebo „opité okuliare“, vďaka ktorým si na vlastnej koži zažijú negatíva jazdy bez zapnutých bezpečnostných pásov alebo pod vplyvom alkoholu.

Vyjadrenie k problematike poskytol Ján Hnat, marketingový manažér Summit Motors Slovakia – Importéra značky Ford na Slovensku, ktorý sa v súčasnosti zameriava na zvýšenie bezpečnosti kritickej skupiny šoférov: „Dlhodobo najrizikovejšou skupinou na cestách sú podľa štatistík mladí vodiči, ktorí majú vodičský preukaz menej než 5 rokov. Jednoducho im chýbajú praktické zručnosti na cestách. Aj preto sme iniciovali projekt s názvom „Jazdím Ford pre život“, v rámci ktorého vybraní účastníci vo veku 18 až 25 rokov na základe registračného dotazníka absolvujú okrem iných praktických skúseností aj Školu bezpečnej jazdy“.

„Jednou z hlavných príčin dopravných nehôd môže byť zrak, hoci štatistiky potvrdzujúce tento údaj chýbajú. Ľudia môžu mať až o 50 % zhoršené videnie a stále si myslia, že vidia výborne. Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si uvedomí, až keď je neskoro,” upozorňuje lekárka a chirurgička Očnej kliniky NeoVízia, MUDr. Adriana Smorádková. „Každý šofér reaguje podľa toho, ako vidí. Ak na ceste prekážku jednoducho nezbadá, nemá dôvod, aby na ňu reagoval. Akákoľvek očná chyba môže viesť k nesprávnemu vyhodnoteniu situácie v cestnej premávke.“

Práve mladí šoféri sú podľa expertky častejšie nedisciplinovaní. „Možnosť dioptrickej chyby častejšie podceňujú a zľahčujú. Nahovárajú si, že vidia skvele, realita je však odlišná. Mnohí si myslia, že majú bezchybný zrak, na vyšetrení im však nameriame dioptrie do blízka, do diaľky či astigmatizmus. Kombinácia rýchlosti a zlého zraku, je životu nebezpečná,” dodáva očná expertka. V rámci každoročnej prevencie oftamológovia odporúčajú myslieť na pravidelné očné prehliadky. Podstúpiť by ste ju mali ideálne každý rok, minimálne však raz za dva roky.

„Sviatočným šoférom“, respektíve tým, ktorí dlhšiu dobu po obdržaní vodičského oprávnenia nešoférujú, sa odporúča absolvovať rekvalifikačné jazdy. Existujú tiež tzv. „školy šmyku“, ktoré rovnako prispievajú k znižovaniu nehodovosti na cestách keďže, absolvent sa učí zvládať neočakávané krízové situácie ako šmyk na mokrej vozovke, vyhýbacie manévre, krízové brzdenie a pod.

O spoločnosti Ford Motor Company

Ford Motor Company, globálny líder automobilového priemyslu so základňou v meste Dearborn v americkom štáte Michigan, vyrába alebo distribuuje automobily na šiestich svetadieloch. Táto spoločnosť s približne 181 000 zamestnancami a 65 továrňami po celom svete vlastní automobilové značky ako Ford a Lincoln. Spoločnosť poskytuje aj finančné služby prostredníctvom spoločnosti Ford Motor Credit Company.

Spoločnosť Ford of Europe sa zaoberá výrobou, predajom a servisom vozidiel značky Ford na 50 individuálnych trhoch a má približne 47 000 zamestnancov vo svojich podnikoch s plnou majetkovou účasťou. Celkovo pre spoločnosť pracuje približne 67 000 ľudí, ak sa zarátajú aj podniky s účasťou iných spoločností a nekonsolidované podniky.

Okrem spoločnosti Ford Motor Credit Company prevádzkuje spoločnosť Ford Europe divíziu Ford Customer Service Division a 22 výrobných závodov (13 podnikov s plnou majetkovou účasťou alebo konsolidovaných podnikov s účasťou iných spoločností a 9 nekonsolidovaných podnikov s účasťou iných spoločností).

Do Európy boli prvé automobily značky Ford privezené v roku 1903, teda v tom istom roku, v ktorom bola spoločnosť Ford Motor Company založená. Výroba v Európe sa začala v roku 1911.

Pridaj komentár