Hlboko v lese Stanleyho parku vo Vancouveri na západnom pobreží Kanady sa stratilo päť britských dvojíc. Potácajú sa pod ťarchou ťažkých batohov s jediným cieľom – dostať sa k majáku na myse Spear, vzdialenému 16 000 km na druhej strane krajiny. Toto je Race Across the World.
Šou osem týždňov pútala divákov k obrazovkám, lebo tímy putovali naprieč Kanadou od Vancouveru po St John‘s, od Arktídy po Veľké jazerá. Dvojice museli prejsť celkovo 7 kontrolnými bodmi a ich rozpočet sa rovnal cene letenky na trasu pretekov.
Súťažiaci mali iba tie najzákladnejšie veci. Žiadne telefóny. Žiadny prístup k WiFi. Museli sa vzdať všetkého, čo sa spája s pohodlím domova, či už je to horúci kúpeľ, sledovanie obľúbeného televízneho seriálu, hranie hier v niektorom z najlepších online kasín, alebo hoci len fľaša dobrého vína. Namiesto toho strávili 51 dní plne zabratí v hre, odrezaní od sveta, s výnimkou prípadnej pomoci od cudzích ľudí, ktorých stretli po ceste.
Je to herná šou, cestovateľská šou a reality šou v jednom a po skončení a korunovaní víťazov sa dá skonštatovať, že skutočným víťazom bola asi Kanadská agentúra cestovného ruchu.
Diváci mohli obdivovať Kanadu v plnej kráse. Pôvodná kultúra a divoká príroda v Britskej Kolumbii, ľadové medvede a zamrznutý Severný ľadový oceán v Manitobe, prérie a jedlo priamo z farmy v Saskatchewane, história a kulinárske špeciality vo Winnipegu a ohromujúce morské scenérie v Novom Škótsku – je zjavné, že produkčný tím BBC odviedol vynikajúcu prácu a predstavil Kanadu v tom najlepšom svetle.
A neboli to len veľkolepé kulisy, na ktoré môže byť Kanada hrdá, ale aj miestni ľudia, ktorých súťažiaci stretávali po ceste, keď sa v autobusoch, vlakoch, autách, taxíkoch a karavanoch pretekali, kto skôr dorazí na kontrolné stanovište. Prehliadka bola plná dojímavých stretnutí tímov so štedrými Kanaďanmi, ktorí im ponúkali bezplatný odvoz, jedlo, posteľ a stravu, a dokonca aj bezplatné rady do života. „Hostel je plný? Nevadí, poďte ku mne domov!“ „Potrebujete odviezť 200 kilometrov? Jasné, nastúpte si!“
Kanadský efekt sa okamžite stal hitom. Po odvysielaní prvého dielu sa údajne zvýšil počet vyhľadávaní Vancouveru na internete o 46 % a celkový počet vyhľadávaní Kanady sa počas vysielania seriálu zvýšil o 350 %. Cestovné kancelárie a cestovné agentúry uviedli, že počas celých 8 týždňov jej vysielania zaznamenali každý deň po odvysielaní relácie nárast počtu rezervácií a dopytov. Niektoré cestovné kancelárie dokonca nabádali svojich ľudí, aby sledovali tento program ako formu vzdelávania – aby popri tých najznámejších videli aj niektoré menej známe destinácie.
A hoci to nebola len prechádzka ružovou záhradou – niektorí diváci kritizovali, že seriál mal zmanipulované finále – nič to neuberá z krásy miestnych scenérií a ľudí, ktorí vo svojich hlavných úlohách skutočne zažiarili. Kúzlo Kanady určite neuniklo miliónom divákov, ktorí si týždeň čo týždeň zapli televízor, a tak sa táto šou stala dokonalým darčekom pre Kanadskú agentúru cestovného ruchu.