Už 9. októbra 2019 sa v Slovenskom rozhlase chystá krst albumu k neexistujúcemu filmu. Je to neobvyklé, ale občas sa stáva, že hudba je hotová skôr ako samotný film.

Cirkus patril v 20. storočí medzi atrakcie, ktoré videlo asi každé dieťa. Keď v roku 2018 zavádzala Európska únia nové pravidlá pre využívanie divokých zvierat v manéži, bolo jasné, že veľká éra krotiteľov a drezúry šeliem je minulosťou.

Čo sa so zvieratami stane, ako sa cirkusy pretransformujú a čo budú vo svojich šapitó ľuďom ponúkať, aby prežili, je ešte stále veľká neznáma. Cirkus Metropol vzniká ako debutový film režiséra Petra Komára a kameramana Enrika Bistiku.

O projekt sa starajú skúsení producenti Maroš Hečko (Kandidát, Amnestie) a Peter Veverka (Amnestie, Smrtonosná pasca: opäť v akcii, Max Payne), ktorý už dlhodobo pôsobí v Hollywoode. Pre túto citlivú, nostalgicky podfarbenú tému plnú emócií sa rozhodli aj preto, lebo radi vyhľadávajú talenty pre slovenskú kinematografiu. „Peter Komár je môj bývalý študent. Bol som jeho konzultant na absolventskom dokumente o rodine Šimkú, ktorá 120 rokov vlastní cirkus a žije kočovným životom. Veľmi ma tá téma oslovila, tak som zobral ďalšieho svojho študenta Mareka Janičíka (Amnestie) a napísali sme pre Petra Komára scenár hraného filmu,“ vysvetľuje genézu filmu Maroš Hečko. „Ja som po prečítaní scenára neváhal s Marošom vstúpiť do tohto projektu. Zaujali ma aj denné práce a autenticita Šimkovcov. Výnimočný svet cirkusu ma vždy priťahoval. Nie že by som ho mal rád, ale boli tam nezvyčajné postavičky a v kombinácii s ich špecifickým zvukom a svetlami, tá spektakulárna ´show´ má v sebe niečo starosvetsko čarovného. Teraz je cirkusu koniec. Nahradili ho iPady a YouTube. A myslím, že takáto mini-reflexia, bez prehnanej nostalgie nám všetkým môže dať perspektívu na rapídne zmeny okolo nás,“ podotkol Peter Veverka. Obaja producenti vložili do filmu vlastné prostriedky a polovicu filmu majú natočenú.

Hudba skôr ako film, dokonca aj s klipom

K dnešnému dňu je hudba napísaná, nahraná a aj vydaná, paradoxne skôr ako samotný film. Aj tým je nové CD Cirkus Metropol absolútne výnimočné. K zatiaľ nedokončenému filmu vznikol aj videoklip, ktorý režíroval Peter Komár.

Je zostrihom doteraz natočeného materiálu filmu a muzikantov, ktorí nahrávali CD Cirkus Metropol v priestoroch vydavateľstva Real Music House.

Funguje aj nezávisle od filmu

Už počas nakrúcania oslovili producenti hudobníka Nikolaja Nikitina (do filmu Amnestie pripravoval so symfonikmi pieseň Karla Kryla Pasážová revolta) a začali nahrávať soundtrack k filmu. „Robiť filmovú hudbu bolo pre mňa veľkou výzvou. Ponuku som prijal z niekoľkých dôvodov,“ povedal Nikolaj Nikitin. „Robiť hudbu programovo a na konkrétny námet je veľmi inšpiratívne. Čo ma presvedčilo okamžite, bola sloboda, ktorú mi producenti poskytli,“ hovorí Nikitin.

Autori hudobnej časti CD sú Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek. Väčšina pripravených kompozícii pochádza práve od Nikolaj Nikitina. Ľuboš Šrámek prispel otextovanou skladbou Little Fable (spieva Kristína Mihaľová, text: Jana Krčmárová). Ľuboš Šrámek bol spoluautorom konceptu skladieb, ktoré vznikli situačne v štúdiu ako otvorené hudobné témy ovplyvnené uzavretými kompozíciami.

Album prechádza od jasných melódií a rytmov cez spontánne skladby, ktoré reagujú na predošlé basové linky, či výrazné nápevy, až po otvorené plochy plné nálad a zvratov. Kontrast zvýrazňuje aj pestrý výber interpretov. V konkrétnejších skladbách hrá na bicie Marcel Buntaj, ktorý výrazne ovplyvnil ich charakter. V otvorenejších trackoch môžete počuť hrať Mariana Ševčíka na bicie a hostí Juraja Bartoša na trubku či Pavla Berezu na gitare. Umeleckú postprodukčnú prácu mali v rukách Robert Pospiš a Martin Sillay, ktorý celý album nahrávali, mixovali aj mastrovali. Ich prácou bol aj záverečný zvukový dizajn, dramaturgické uchopenie skladieb či tvorivá práca s jednotlivými stopami.

„Mohol som sa vyhnúť akýmkoľvek zaužívaným postupom vo filmovej hudbe. Dnes sa hudba vytvára komplet v softvéroch, sampluje sa a musí byť ´napasovaná´ k obrazu na stotiny sekúnd. V tomto prípade som mohol ísť úplne analógovou cestou, a tým sa podarilo vytvoriť samostatný hudobný album, ktorý funguje aj nezávisle od filmu. Od nerušivého podmazu k scénam to má poriadne ďaleko,“ hovorí Nikitin.

Dôvody, prečo súhlasil s filmom o cirkuse, sú z jeho pohľadu úplne jednoznačné. „Cirkus ma fascinoval už ako dieťa. Zopárkrát som mal možnosť navštíviť predstavenia, ale mal som zmiešané pocity. Zážitok z akrobatických čísel či drezúry mi vyrážali dych, na druhej strane je to uzavretý svet, akoby z inej doby. Tak ako pri kolotočároch, vždy som ako dieťa premýšľal, kam chodia cirkusantské deti do školy, či ich rodičia nenútia pracovať a trénovať nasilu … Dnes do cirkusu nechodím, ani s mojimi deťmi. Je to pre mňa niečo, čo už patrí do filmov, kníh a príbehov … Novodobý cirkus si predstavujem viac ako kamenné divadlo bez drezúry zvierat.“ A aj o tom je film, ktorý okrem iného nastoľuje aj otázku slobody zvierat.

O umelecký dizajn obalu CD a vnútorný plagát sa postaral Martin Gerboc. Ten už spolupracoval s Nikitinom, Pospišom a Sillayom na projekte Slovak Sounds (Real Music House 2015). Panoptikálne výjavy Cirkusu, bizarné scény a podivuhodný svet pod šapitó sú obľúbenými témami tohto autora. Práve plagát, ktorý nájde poslucháč pri CD namiesto bookletu, je samostatným umeleckým dielom.

Krst už 9. októbra v Bratislave

„Program Cirkus Metropol odohráme prvýkrát 9. októbra 2019 v koncertnom štúdiu číslo 5 Slovenského rozhlasu. Na jar by sme veľmi radi urobili viacero koncertov po Slovensku spojených s vydaním limitovanej série LP, ak všetko vyjde ako má,“ avizuje Nikitin.

„Je to skvelý projekt, ale tento druh produkcie sa nedá dotiahnuť bez verejnej podpory. Audiovizuálny fond podporil vývoj a ten sme dokončili tak, ako bolo plánované. Na druhú polovicu výroby sa nám ale zatiaľ nepodarilo získať peniaze od AVF. Žiadame znova v kategórii, kde tento film patrí – t.j. minimal, ktorý vznikol pre začínajúcich tvorcov. Je to výborne pripravené, Peter Komár strávil s cirkusantmi obrovské množstvo času, niekoľko týždňov s nimi dokonca aj kočoval. Polovica filmu je hotová. Som presvedčený, že je to projekt, ktorý uspeje aj na medzinárodných festivaloch,“ uzatvára Peter Veverka.

Pridaj komentár