Túžil po športovej kariére, no vášeň k lietaniu napokon zvíťazila. Očarili ho letecké dni, motory lietadiel, ale i kultový film Top Gun. Po absolvovaní prvotriedneho vzdelania sa nevedel dočkať, kedy bude môcť svoju vášeň k lietaniu zužitkovať naplno. Sympatický Michal Fojtů sa v lietaní skutočne našiel. Ktoré lietadlá už mal možnosť pilotovať a o ktorom naopak stále sníva? Aké chyby pozoruje pri pozeraní leteckých filmov a aký bol jeho doposiaľ najdlhší let? Nielen to, ale i množstvo ďalších zaujímavostí nám v exkluzívnom rozhovore len pre M magazín.sk prezradil mladý slovenský pilot Michal Fojtů.

Kozmonaut, futbalista či pilot … to sú vysnívané povolania azda každého chlapca. Bolo to tak aj v tvojom prípade?

Osobne som ako malý chlapec chcel byť klasický futbalista, ako väčšina mojich rovesníkov. Avšak nebol som budúcnosťou slovenskej reprezentácie (smiech). Všeobecne som v mladosti nebol veľmi športovo nadaný. Koniec koncov, moji rodičia ma v detstve dosť ovplyvňovali, nakoľko často pracovali doma. Tak pochopiteľne som chcel byť ako oni. Môj otec je konateľ, obchodník a manažér. Takže nakoniec som začal inklinovať k tejto sfére. Neskôr som sa zamiloval do letectva a už ma to nepustilo, ale stále som sa snažil nevzdať svojich športových snov.

Vášeň k lietadlám a lietaniu si zdedil po niekom z rodiny alebo si sa vydal touto cestou sám od seba?

Často počúvam o prípadoch, ako pra pra dedo lietal v druhej svetovej, či ako babka bola dopravnou pilotkou po vojne. Ja som vedel, že môj otec chcel ako mladý lietať, len bohužiaľ režim a vtedajšia doba mu to neumožnila. Ako malého ma vzal na letecký deň, myslím, že na Sliač. Vtedy keď som videl tie silné stroje, niekoľko tonové mašiny ako robia výkruty, zvraty a iné manévre s burácajúcimi motormi a čiernym dymom, začalo ma to fascinovať, priťahovať a zaujímať ako nikdy nič. A keď si potom ešte človek pozrie film Top Gun …! Odvtedy sa toho neviem zbaviť a je to závislosť, láska a vášeň do konca života.

Akým vzdelaním si musel prejsť aby si sa k lietaniu dostal? Čo všetko ti dalo vzdelávanie a čo prax?

Už na základnej škole som vedel, akým smerom sa chcem uberať a tým bolo letectvo. Strednú som si vyberal len s tým cieľom, že som vedel, že chcem ísť na vysokú so zameraním na letectvo. Nakoniec som teda bol na všeobecnom gymnáziu, len aby som to tam prežil a potom som šiel do Žiliny na Žilinskú univerzitu, Odbor Letecká doprava, kde som študoval 3 roky bakalárskeho štúdia v slovenčine a 2 roky inžinierskeho štúdia v angličtine. Koniec koncov nám univerzita dala slušný prehľad čo sa týkalo všetkých smerov v rámci leteckej dopravy. Ekonomika, manažment, fyzika, technika, dizajn, právo a podobne. Pod Žilinskú univerzitu patrí organizácia s názvom LVVC – Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum. Tam som ako druhák na bakalárovi vďaka mojim rodičom začal výcvik na súkromného pilota. Je to ako autoškola, v škole vás naučia základnú teóriu a vo vzduchu ju prevedieme do praxe. Ale prakticky na to, aby chcel človek lietať, nepotrebuje na to vysokú školu.

Poznáme niekoľko druhov pilotov. Medzi ktorých sa radíš ty?

Na dobrých a zlých? Žartujem (smiech). Reálne rozdeľujeme licencie na niekoľko druhov, a to súkromný pilot, obchodný pilot a dopravný pilot. Prípadne ešte vojenský. Avšak v rámci samotných licencií sa nachádza aj niekoľko kategórií, respektíve tried, uplatnenia licencií. Ja osobne som súkromný pilot, PPL licencia, kategória SEPL, Single Engine Piston Land – jednomotorové piestové lietadlá s kolesovým podvozkom, a nakoniec VFR pilot, lietanie za pravidiel viditeľnosti. Takéto VFR lietanie sa stále považuje za najkrajšie a najzaujímavejšie.

Na aký typ letov, príp. na aké lietadlá máš licenciu? Ak si odmyslíme licenciu, aké lietadlo by si dokázal pilotovať?

Čo sa týka samotných lietadiel, tak jednoducho povedané, malé jednomotorové lietadlá. Na relatívne moju malú prax mám celkom dosť typových osvedčení. Medzi najznámejšie patrí Cessna či Piper, ktoré som okúsil aj v USA, ale aj lietadlá oveľa staršie, ktoré si úprimne užívam najviac a to vďaka ich jedinečnosti, ich histórii a nie sú úplne najjednoduchšie na pilotovanie, preto je to pre mňa vždy výzva. Chcel by som si ale skúsiť simulátor Boeingu 737 a porovnať to so svojimi skúsenosťami z menších lietadiel, ale principiálne je to veľmi podobné lietanie, len je do riadenia zakomponovanej viac elektroniky.

Aké je to pre pilota cestovať lietadlom ako pasažier? Čo všetko si pri tom všímaš na rozdiel od bežných cestujúcich?

Bežný pasažier si buď let užije alebo je rád, že je už na zemi. Ja si v hlave prehrávam všetky známe postupy, komunikáciu a sledujem všetky mechanizmy na krídlach v pohybe. Ako letecký inžinier mám pred očami tabuľky a hneď ich aplikujem na lietadlo, s ktorým idem na dovolenku. Profesionálna deformácia v priamom prenose (úsmev).

Vraví sa, že vzlietnuť a pristáť je to najnáročnejšie a najdôležitejšie. Je to skutočne tak? Čo je pri týchto dvoch úkonoch najdôležitejšie?

Nie len najnáročnejšie a najdôležitejšie, ale aj najväčšia sranda, teda aspoň pre mňa. Mne zlé pristátie dokáže úplne pokaziť zážitok z letu. Pristátie je pre mňa ukážka schopností pilota a preto sa vždy snažím, aby bolo čo najmäkšie a najkrajšie. Stále je však na čom pracovať.

Pamätáš si na situáciu, kedy ti nebolo vo vzduchu úplne všetko jedno?

Pamätám a úprimne, nebolo to len raz. Potvrdila sa vtedy jedna vec a to, že počasie môže byť nielen veľký kamarát a dobrý spoločník, ale aj obrovský nepriateľ. Všeobecne v letectve platí, že dva najdôležitejšie faktory pri leteckých nehodách sú ľudský faktor a poveternostné podmienky. Zažil som veľmi náročnú a stresujúcu situáciu v Brne pri pristávaní, kedy počasie nebolo na mojej strane. Silný vietor, ktorý fúkal z veľmi nepríjemnej strany pre pilota pri pristátí a to z boku, dážď a blížiaca sa búrka. Je veľmi komplikované vyrovnávať tesne nad zemou poryvy vetra a jeho nárazy. Hrá sa s malým lietadlom ako so šarkanom. Nakoniec po vyčerpávajúcich a stresujúcich okamihoch sa mi podarilo bezpečne pristáť a zaparkovať lietadlo.

Vieme, že pilotom sa nemôže stať každý. Ktoré tri predispozície sú podľa teba pre pilota úplne nevyhnutné?

Peniaze. Samozrejme je tých predispozícií viac, ale táto je zvyčajne tá najviac limitujúca. Inak samozrejme, logické myslenie, priestorová predstavivosť, rozvážnosť, zodpovednosť, zmysel pre orientáciu, odvaha, vášeň, láska k lietaniu, inteligencia a schopnosť rýchleho učenia a osvojenia návykov. Ale áno, peniaze budú stále na prvom mieste. Plus teda ešte zdravotná spôsobilosť.

Na prvé sa vraj nezabúda. Popíšeš nám svoj prvý let?

Ja som si to vždy rozdeľoval na niekoľko prvých letov. Prvý let v živote ako pasažier na škole, prvý let ako pilot s inštruktorom, prvý let ako kapitán lietadla, respektíve veliteľ lietadla a prvý let dopravným lietadlom a prvé samostatné lety na výnimočných lietadlách. No prvý let v živote, to bol zážitok. To ma zobrala dobrá kamarátka Dominika na vysokej škole, keď ona bola ešte vo výcviku. Dnes lieta pre Ryanair. Bolo to fascinujúce, strašidelné, nezabudnuteľné a krásne naraz. Ťažko sa to popisuje. Je to niečo, čo treba zažiť. Ja sám som nevedel čo očakávať a priznávam sa, bolo mi aj trochu zle. Ale scenéria mi vyrazila dych a zamiloval som sa do vône leteckého benzínu, do výhľadu z výšky, do zvukov motora a svištiaceho vzduchu. Bol to sen premenený na skutočnosť a ani jednu minútu vo vzduchu a ani jedno euro neľutujem.

Pri chybe pilota a chirurga môže ísť o život. Ako vnímaš túto nesmierne veľkú zodpovednosť?

Každý máme či už vo svojej práci alebo v živote zodpovednosť. Je na každom, ako sa s tým vyrovná. Ak s tým pilot nie je vyrovnaný a stotožnený, nemal by do kokpitu ani sadať. Plne si uvedomujem všetky riziká a celú zodpovednosť. Ako pilot musíte myslieť niekoľko minút či krokov dopredu a plánovať riešenie rôznych núdzových situácií. Čím viac ste si vedomí nebezpečia, tým ste ako pilot viac pripravení. S letmi pribúdajú skúsenosti a človek si na to aj zvyká. Netreba to podceňovať. Výcvik vás pripraví na niekoľko scenárov, ale nie na všetky. Kľúčové je dodržiavanie zásad plánovania letov, predletových prehliadok a postupov. A už sa nelieta ako v 2. svetovej vojne, s padákom na chrbte. Takže už sa pred problémom nedá ujsť. Na druhej strane lietadlá v dnešnej dobe nemôžeme bezpečnosťou porovnávať s tými, ktoré lietali pred 30-timi rokmi. Súčasná technika spravila veľký pokrok a lietadlá sú jednoduché a spoľahlivé.

Je množstvo obľúbených a populárnych filmov odohrávajúcich sa v lietadle, či vykresľujúce rôzne letecké momenty. Akých chýb sa filmoví tvorcovia pri týchto filmoch najčastejšie dopúšťajú?

Toto je veľmi kontroverzná téma, ktorá vždy rozbúri vody medzi scenáristami, divákmi a odborníkmi. Najčastejšie sa jedná o fyzikálne chyby, kedy je z fyziky a určitých aerodynamických zákonitostí jasné, že ani lietadlo a ani pilot nie sú taký manéver schopní zvládnuť. Potom sú to nezrovnalosti v postupoch či komunikácií. Ale už sa to snažím ignorovať a prehliadať. No aj tak si v hlave zanadávam, že je to proste hlúposť, čo vidím na obrazovke. Nemôžem si pomôcť.

Aké sú povinnosti pilota pred každým letom? Za čo zodpovedá pilot a za čo spoločnosť ktorá lietadlo vlastní?

Čo sa týka dopravného letectva, naplánované trate, distribúcia paliva a letuschopnosť lietadla a ďalšie, sú na zodpovednosti spoločnosti. Samotné bezpečné a správne vykonanie letu je na zodpovednosti pilota, respektíve kapitána. Ten môže po vlastnom uvážení let odmietnuť vykonať.

Ktoré typy lietadiel si už mal možnosť pilotovať? Ktoré lietadlo by si naopak veľmi rád pilotovať skúsil?

Osobne môžem lietať na viacerých typoch lietadiel. V súčasnosti sú to Zlín 42, 43, 142, 126, 226 a 526. Cessna 150/152 a 172, Let L-60 a Piper 28 Warrior. To sú relatívne bežné lietadla všeobecného letectva. A ako asi každý pilot na svete, by som chcel usadnúť do lietadiel z prvej a druhej svetovej vojny. Najviac asi S.E.5 z prvej svetovej vojny a Messerschmitt Bf 109 z druhej svetovej. Fajnšmekri ich zaiste veľmi dobre poznajú.

Kto všetko môže využiť tvoje služby?

Zvyčajne so mnou lieta rodina a kamaráti. No dohode sa medze nekladú nikdy. Vždy sa rád na oblohu vrátim.

Koľkokrát do mesiaca si vo vzduchu? Aké dlhé lety najčastejšie absolvuješ? Existuje nejaké kritérium určujúce maximálny čas, ktorý môže pilot stráviť za určité obdobie vo vzduchu?

Kritérium je jednoduché: množstvo paliva v nádržiach a peniaze na dotankovanie. Počet letov veľmi záleží od počasia a vyťaženosti lietadiel u nás na letisku v Dubovej, nakoľko na nich vykonávame výcvikové lety v novo otvorenej leteckej škole Skysport. Najdlhší let som absolvoval ešte počas výcviku v Žiline a to asi necelé 4 hodiny letu, zo Žiliny cez Poprad, Brezno, Sliač a Prievidzu. A ani po 4 hodinách som sa nechcel vrátiť na zem, no rezerva v nádržiach ma presvedčila o inom.

Sú dni, kedy sa proste necítime najlepšie. Čo robíš v takýchto prípadoch, ak už máš let naplánovaný a nemôžeš ho zrušiť?

Reálne sa nenastane situácia aby sa let nemohol zrušiť. Čo sa týka súkromného sektoru, zákazníci sa presunú na iný termín alebo to odletí niekto iný. Čo sa týka obchodnej sféry, kapitán sa môže na dispečingu ohlásiť ako neschopný letu a zastúpi ho iný pilot, ktorého zabezpečí plánovanie posádok.

Čo by si poradil všetkým, čo uvažujú nad možnosťou vydať sa na kariérnu cestu pilota?

Ak sa pre to raz rozhodnete, zamilujete sa do toho a nebudete môcť prestať. S tým treba rátať. Inak veľa šťastia, odhodlania a trpezlivosti. Lietanie nie je len hobby či práca, je to závislosť a štýl života. Ako pilot budete stále chodiť s očami upriamenými na oblohu, kam patríme.

Za rozhovor ďakujeme mladému, sympatickému a mimoriadne talentovanému – Michalovi Fojtů

Pridaj komentár